Arg!

Måste bara skriva av mig för jag är så fruktansvärt arg och besviken!

Har en kompis, (nämner inga namn) hon är gravid oh röker. Idag efter att ha hållt tyst länge påpekade jag för henne hur jävla idiotiskt rent ut sagt jag tyckte det var att röka när man är gravid! Och hon flög så klart i luften och började försöka försvara sig på alla möjliga sätt genom att påstå att om man mådde psykiskt dåligt när man var gravid så va det fan minst lika farligt för barnet! Bara för att jag sa att jag hade inte haft en så lätt graviditet i heller för jag mådde psykiskt dåligt emellanåt men jag tog inte till nån cigg och lät mitt barn bli drabbat för det! Men då påstod hon att jag fan skadade mitt barn ändå! Jaja orkar inte skriva mer om detta förutom att jag är sjukt besviken.. Visserligen är det inte min ensak om hon röker och skadar stt barn men jag och hon har varit vänner länge och när hon börjar prata om rökningen kunde jag bara inte täppa igen truten!
Jag står för va fan jag tycker!
Jag slutade! Jag kan idag se min son i ögonen med ett rent samvete! Det finns igen ursäkt, absolut ingen ursäkt för dom som röker när dom är gravida! Detta är vad jag tycker, tyck ni gärna annorlunda!

Ni kan ju läsa faktan längre ner på sidan sen om ni fortfarande tror att rökning inte är farligt för barnet!



Det gick bra hos veterinären idag. Gick dit och hem i blåst och regn och det var inte alls kul!
Dennis kommer hem vid halv sju idag, han ska jobba över.. Då ska vi laga mat och sen ikväll ska vi bara ta de lugnt och mysa.

Ne nu ska jag kolla lite på tv tror jag.. Theo nannar snart efter allt kräkandes och surande. Stackars lillen, bara kräker och kräker. Dock kräker han inte upp allt han fått i sig så det är inte farligt, han kräker bara överskottet.

So long!

Och dom som inte tycker som jag behöver inte kommentera! För jag orkar inte med nån omogen diskution!

Tobak under graviditeten.

Om du röker eller snusar när du är gravid får fostret i sig många skadliga ämnen. Det kan leda till att fostret växer för dåligt eller till och med dör. Det är inte lätt att sluta när man är beroende, men du kan få hjälp.

Om du har tänkt sluta röka eller snusa, så är det hög tid att göra det när du är gravid. När du röker eller snusar får du i dig många skadliga ämnen som tas upp av blodet och når fostret via moderkakan och navelsträngen.

Fostret får till och med i sig större mängd än mamman av vissa ämnen, till exempel kolmonoxid och nikotin. De flesta av tobaksrökens ämnen passerar fritt över till fostret. Nikotinet, som även finns i snus, gör att blodflödet i livmodern och moderkakan minskar och fostret får mindre syre och näring.

Försämrad syreupptagning

Kolmonoxiden som finns i cigarettröken gör att blodets syreupptagningsförmåga försämras hos den som röker. Om rökaren är gravid får fostret också i sig kolmonoxid. Fostrets blod tar upp dubbelt så mycket kolmonoxid som mammans och gasen stannar dessutom kvar längre hos fostret.

Rökning ökar riskerna för

  • Att fostret växer för dåligt
  • Missfall
  • Fosterdöd under graviditeten
  • För tidig förlossning
  • Moderkaksavlossning 
  • Plötslig spädbarnsdöd.

Hur mycket du röker står i direkt proportion till riskerna för fostret. Så fort du slutar kommer det fostret till godo.

Fakta ifrån: www.vardguiden.se


Kommentarer
Postat av: naddie.

Tycker du gjorde helt rätt, tror inte heller jag hade kunnat hålla mig! Rökning under graviditet kan inte försvaras.. alla kan sluta inför en sån sak, även om det är svårt. Tycker du ska vara stolt över att du själv har slutat och visat att det går! :)

2008-11-11 @ 15:28:20
URL: http://naddiegoespublic.blogg.se/
Postat av: alexandra

Håller med dej.

2008-11-11 @ 16:40:05
Postat av: Emma

Håller med dig Pernilla!

2008-11-11 @ 17:57:56
URL: http://emmajeppsson.blogg.se/
Postat av: Zandra

Håller helt med dig!

2008-11-11 @ 18:13:28
URL: http://zandratuttanandersson.blogg.se/
Postat av: Filippa

Först, Theo är världens sötaste :)



Andra, självklart ska man inte röka under eller efter graviditeten!

2008-11-11 @ 20:19:22
URL: http://fillies.blogg.se/
Postat av: Malin

Men herregud varför klandra ner på andra... En riktig vän borde väl stötta någon som har det svårt, speciellt i en sådan här sits. Tycker du ska tänka om och faktiskt stötta istället för att klandra!!



Ps: Vilken fin son du har fått... Han har väldigt fina drag :)



/BVC sköt. Malin

2008-11-11 @ 20:41:34
Postat av: Pernilla

Stötta henne gjorde jag fram tills jag fick nog! Och nu hat jag kommit fram till att jag vill inte stötta något sånt. Har rökt precis lika länge som "hon" och av egen erfarenhet vet jag att det går om man bara vill! Även om man har tusen problem här i världen!

2008-11-12 @ 06:26:14
URL: http://pernillasidnor.blogg.se/
Postat av: Annica

Var bara tvungen att komentera. Håller med dig helt och hållet. Har själv en liten son och rökte men slutade när jag fick reda på att jag var gravid. Visst är det inte lätt men som mamma får man faktiskt tänka på det som är bäst för barnet. Hade aldrig förlåtit mig själv om något hade hänt för att jag var så dum och rökte. Det hjälpte för mig att tänka på att jag är trors allt bara gravid i 9 månader efter det kan jag avgöra om jag vill röka eller inte. Du var i allafall duktig som slutade :)

2008-11-12 @ 09:37:23
Postat av: Anniken

Rätt att du sa ifrån Pernilla. Du skulle inte längre sitta och vara tyst när du själv vet hur fel det är.

Står helt och hållet på din sida!

2008-11-12 @ 10:21:51
URL: http://anniken.blogg.se/
Postat av: Malin

Ja det är ju tråkigt att du har tagit det beslutet.Som BVC ssk så vet jag att alla har olika svårt/lätt att sluta röka. Alla har inte samma inre och yttre resurser. Håller med dig fullstädigt att rökning inte är bra under en graviditet. Och visst ska du vara stolt över dig själv som klarade av att sluta. Ser att dina bloggläsare håller med dig om dina kommentarer. Men enligt statstiken kunde det lika väl som din "hatade-vän" vara du som inte kunde sluta röka. Sen ska det också påpekas att rökning är lika farligt under en graviditet som efter en graviditet. Barn som utätts för tobaksrök under sin uppväxt (passiva rökare) har det i studier visat sig att risk för cancer och allegier är mycket stor. Så tänk på det den dagen då du har hamnat i en jobbig situation och vill ta till ciggen, för den kommer... tro mig

2008-11-12 @ 13:04:26
Postat av: pernilla

Har inte börjat röka igen änsålänge och tänker inte göra det iheller. Som sagt så har jag viljan och vill inte att mitt barn ska bli lidande. Tro mig, har redan varit i jävligt jobbiga situationer och har inte ens tänkt på en cigg då. Men antagligen var det väll lätt för mig, eller så har vi det där med viljan igen och hur mkt man försöker!

2008-11-12 @ 13:50:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0